Here’s a list of my publications. Some can be downloaded directly, others are behind paywalls. If there’s something you would like to read but can’t access, please send me an e-mail.
Here’s my full CV.
RECENT PUBLICATIONSG
Jorgensen, K., Fassone, R. (2020), Locating the Taboos of Game Studies, GAME, 9, pp. 5-10.
Jorgensen, K., Fassone, R. (2020), The Taboos of Game Studies, GAME, 9.
Alonge, G., Fassone, R. (2020), How We Stopped Worrying about the Hexagons: Twilight Struggle beyond Wargaming. In Douglas Brown, Esther MacCallum Stewart (eds.), Rerolling Board Games, McFarland Press, Jefferson (NC).
Fassone, R. (2020), Anti-War Games. Attivismo antibellico nel gioco digitale. In «Cinema e storia», 1, pp. 213-232.
Fassone, R. (2020), Gioco e west. Dai bambini di Buffalo Bill a Bang!. In Matteo Pollone (ed.), Il Western in Italia, Graphot, Torino, pp. 161-171.
Fassone, R. (2020), Il giocattolo. In Pedro Armocida, Caterina Taricano (ed.), Giuliano Montaldo: una storia italiana, Marsilio, Venezia, pp. 228-232.
MONOGRAPHS
Fassone, R. (2017), Every Game Is an Island. Endings and Extremities in Video Games, Bloomsbury Academic, New York, 2017.
Fassone, R. (2017),Cinema e videogiochi, Carocci, Roma, 2017.
PEER-REVIEWED ARTICLES
Jorgensen, K., Fassone, R. (2020), The Taboos of Game Studies, GAME, 9.
Fassone, R. (2015), Archiver les jeux d’arcade: rhetorique et idéologie de l’émulation vidéo-ludique. In «Tracés», 28 (1), pp. 61-80. In English as: Antiquarianism and Hardware Ideology and rhetoric of video game emulation. The case of MAME. https://traces.hypotheses.org/1560.
Fassone, R., Fassone, R., Cherubini, S. (2013), The Title of the Work Has to Contain Only Words Taken from the Song “What’s Going On” by Marvin Gaye. L’esperienza di SIBI the Playroom. In «Comunicazioni sociali», Anno XXXV Nuova Serie, 2, pp. 241-9.
Fassone, R. (2013), La sequenza di morte tra cinema e videogioco. In «Fata Morgana», 18, pp. 101-9.
Caruso, G., Fassone, R., Ferri, G., Salvador, M. (2011), Check-in Everywhere. Places, People, Narrations, Games. In «Comunicazioni sociali on line», 5.
Fassone, R. (2010), Lo spazio conquistato. Forme di immersività in Dead Space. In «La valle dell’Eden», 23 – 24, pp. 211-25.
CHAPTERS
Fassone, R. (2018), Notoriously Bad. Early Film to Video Game Adaptations (1982-1994). In Dennis Cutchins, Katja Krebs ed Eckart Voigts (eds.), Routledge Companion to Adaptation, Routledge, London, pp. 106-15.
Fassone, R. (2017), Il ludico e il bellico. Serious Games I-IV alla luce dei game studies. In Luisella Farinotti, Barbara Grespi, Federica Villa (eds.), Harun Farocki. Pensare con gli occhi, Mimesis, Milano, pp. 359-66.
Fassone, R., Nosenzo, P. (2016), Marginalità e idiosincrasie. Narrazioni e auto-narrazioni dell’industria del videogioco italiana. In Barra, L., Bonini, T., Splendore, S. (eds.), Backstage. Studi sulla produzione dei media in Italia. Unicopli, Milano, pp. 151-62.
Fassone, R. (2016), L’avatar Bond. 007 eroe videoludico. In Matteo Pollone (ed.), Il fenomeno James Bond, dalla letteratura al cinema. Percorsi metodologici e culturali, Bietti, Milano, pp. 213-26.
Fassone, R. (2016), I controspioni. Parodie nel cinema bondiano. In Matteo Pollone (ed.), Il fenomeno James Bond, dalla letteratura al cinema. Percorsi metodologici e culturali, Bietti, Milano, pp. 239-50.
Fassone, R. (2015), La lunghissima marcia. Canabalt, i running game e Space Invaders. In Antonio Catolfi, Federico Giordano (eds.), L’immagine videoludica. Cinema e media digitali verso la gamification, Ipermedium libri, Cesena, pp. 191-8.
Fassone, R. (2014), Essi ri-vivono. Il remake nel cinema horror americano contemporaneo. In Giulia Carluccio (ed.), America oggi. Cinema, media, narrazioni del nuovo secolo, Kaplan, Torino, pp. 216-34.
Fassone, R. (2014), Film come evento mediale. La trilogia de Il signore degli anelli. In Giulia Carluccio (ed.), America oggi. Cinema, media, narrazioni del nuovo secolo, Kaplan, Torino, pp. 235-53.
Fassone, R. (2014), Sometimes They Come Back (Some of Them) Serialization, remaking, nostalgia. The case of Xbox Live Arcade. In Federico Giordano, Bernard Perron (eds.), The Archives. Post-Cinema and Video Game Between Memory and the Image of the Present, Mimesis International, Milano, pp. 125-38.
Caruso, G., Fassone, R., Ferri, G, Salvador, M. (2013), People, Places, Games: A Model To Analyse Location-Based Mobile Applications. In Simone Tosoni, Matteo Tarantino Chiara Giaccardi (eds.), Media and The City: Urbanism, Technology and Communication, Cambridge Scholar Press, Newcastle Upon Tyne.
Carluccio, G., Fassone, R. (2013), Blood Simple – Sangue facile. In Giacomo Manzoli (ed.), Joel ed Ethan Coen, Marsilio, Venezia, pp. 44-64.
Caruso, G., Fassone, R., Ferri, G., Salvador, M. (2013), Persone, narrazioni, giochi. Un modello di analisi per app geolocalizzate. In Claudio Bisoni, Veronica Innocenti (eds.), Media Mutations. Gli ecosistemi narrativi nello scenario mediale contemporaneo. Spazi, modelli, usi sociali, Mucchi, Modena, pp. 175-86.
Fassone, R. (2013), Il passato degli eroi. Ri-mediazione e riutilizzo tra videogioco e fumetti: il caso di Max Payne, in Giovanni Spagnoletti, Alessandro Izzi, (eds.),Comic Book Movies. Percorsi nel cinema dei supereroi a stelle e strisce,Universitalia, Roma, pp. 65-76.
Fassone, R. (2011), Senti questo respiro? Horror, fantastico e fantasmagoria sonora in Suspiria. In Ilario Meandri, Andrea Valle (eds.), Suono/Immagine/Genere, Kaplan, Torino, pp. 81-93.
Fassone, R. (2010), Giocare con i morti. Zombi, vampiri, videogame. In Giulia Carluccio, Peppino Ortoleva (eds.), Diversamente vivi. Zombi, vampiri, mummie, fantasmi, Il castoro, Milano, pp. 219-25.